SocialniDialog.cz: Kvalitní zaměstnance budou firmy přebírat konkurenci

Doby, kdy firmy nabízející nižší plat, neplacené přesčasy nebo nulové benefity neměly problém sehnat zaměstnance, končí. V roce 2016 se firmy musí připravit na boj o zaměstnance. Chybět budou zejména ti technicky zaměření i specialisté napříč obory. Zprávu uveřejnil portál BusinessInfo.cz.Pracovní trh čekají v roce 2016 velké změny. Podle očekávání by měla nezaměstnanost klesnout na pět procent a k dispozici bude kolem 150 tisíc volných míst.„V roce 2016 bude nutné připravit se na nedostatek zaměstnanců, zejména specialistů z různých oborů, chybět budou zejména ti technicky zaměření. Firmy budou muset kvalitní zaměstnance hledat více u konkurence. Jen asi čtvrtina lidí totiž aktivně hledá nové zaměstnání, zbytek čeká na lepší nabídku. Úspěšné budou právě ty společnosti, které dokážou pasivního kandidáta najít a přesvědčit ho, aby přešel k nim. Firmy se také více zaměří na mladé zaměstnance, kteří jsou ochotni stávající firmu opustit snadněji. Téměř 70 procent lidí do 24 let uvažuje o změně zaměstnání,“ popsala Olga Hyklová, majitelka a výkonná ředitelka společnosti AC JOBS.Situace na trhu práce naznačuje, že by se firmy měly připravit na změnu přístupu v náboru nových zaměstnanců.„Karta se nyní obrací, svého zaměstnavatele si začnou vybírat kandidáti. Pouhé vystavení inzerátu na specializovanou pozici ztratilo význam již před lety a kvalifikovaného kandidáta pouhým inzerátem firmy nemají šanci oslovit. Personalisté se musí naučit potenciální zaměstnance více motivovat. V roce 2016 bude nutné celý proces hledání zaměstnanců výrazně zrychlit. Pokud například udělá firma výběrové řízení na tři kola, která jsou v různých termínech, přičemž vyhodnocení a délka výběrového řízení trvá i několik týdnů, dobrý kandidát už bude zaměstnaný někde jinde. Zásadní konkurenční výhodou bude, pokud firma dokáže celý proces od prvního pohovoru k samotné nabídce realizovat během dvou týdnů,“ uvedla Olga Hyklová.Udržet si zaměstnance? InvestovatFirmy, které si budou chtít udržet kvalitní zaměstnance a nalákat nové, budou muset investovat zejména do oblasti benefitů a vzdělávání stávajících zaměstnanců.„Firmy budou muset v roce 2016 lépe pečovat o stávající zaměstnance. Podstatné bude investovat do jejich rozvoje, plánování jejich kariérního růstu či vzdělávání. Jedním z nejčastějších důvodů pro odchod ze zaměstnání je pocit stagnace a nemožnost kariérního růstu, nedostatečná seberealizace či změna pracovní pozice v rámci firmy,“ řekla Olga Hyklová. „Časy, kdy se většina zaměstnanců nechala nalákat na firemní mobilní telefon, jsou dávno pryč. Podle našeho průzkumu každý pátý Čech v práci nejraději uvítá třináctý a čtrnáctý plat nebo pružnou pracovní dobu, stále více se také objevuje home office. Zaměstnavatelé nejčastěji nabízejí stravenky či dovolenou navíc. Mezi uchazeči o zaměstnání i mezi zaměstnanci však tyto benefity na vrcholu žebříčku popularity už nefigurují. Ne proto, že by o ně nestáli, ale berou je dnes jako samozřejmost,“ doplnila Olga Hyklová.Nejžádanější profesí byli v roce 2015 IT vývojáři, konstruktéři a kvalifikovaní dělníci. V roce 2016 poptávka po těchto oborech vzroste ještě o zhruba 10 procent.„Za posledních pět let se Česko stalo rájem světových IT firem. Právě v této době se totiž do Prahy, Brna či Ostravy začaly stěhovat nadnárodní společnosti díky levnější pracovní síle a kvalitním uchazečům, které produkují české vysoké školy. Skutečný boom Česko přitom stále teprve čeká. Kromě atraktivních platů lákají IT firmy v Česku uchazeče i na netradiční benefity, které v jiných oborech nejsou. Kdo dnes v IT nenabízí home office či relaxační zóny se svačinkou, nemusí nové kandidáty vůbec oslovovat. Oproti jiným oborům tu z domova pracuje až o 50 až 70 procent více lidí,“ upozornila Markéta Prazeres, ředitelka divize IT.Původní zdroj: SocialniDialog.cz http://socialnidialog.cz/zpravodajstvi/ostatni/287…
ZAUJAL VÁS TENTO ČLÁNEK? Nastavte si AGENTA pro hlídání podobných informací! Nebo se podívejte, jaké kurzy nabízí portál Edumenu.cz v oblasti Lidských zdrojů a personalistiky nebo třeba Managementu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *